Skip til hoved indholdet

At starte i Ulvemosehuset

Velkommen til Ulvemosehuset, vi glæder os til at tage imod jer og jeres barn. i har sikker en masse spørgsmål, nedenfor er vores velkomstfolder, med svar på det meste, I er meget velkomne til, at komme forbi til rundvisning og ringe til jeres barns stues personale for at aftale de første dage og stille spørgsmål.

Velkomstfolder

Når jeres barn starter i vuggestuen er kodeordet god tid. Jeres barn vil få en nemmere start og vil hurtigere blive tryg ved at være her. Der er vigtigt, at en af jer, er her sammen med jeres barn de første dage. Starten i vuggestuen er jeres barns første store overgang, og for jer forældre en særlig overgang. Vi glæder os meget til at tage imod jeres barn og til at samarbejde med jer.
Vi har en fleksibel praksis, det er meget forskelligt fra barn til barn, hvornår det er klar til at undvære sine forældre. Indkøringen aftales individuelt ud fra det enkelte barns behov. Vi arbejder ud fra en anerkendende tilgang til barnet. Barnet bliver set, hørt og forstået. Vi prioriterer det enkelte barns udvikling højt, samtidig med at vi har øje for hele gruppen.

Den første uge på kaninstuen

  1. dag er vores første kontakt, vi lærer dig og dit barn at kende og der vil være fokus på jer. Vi anbefaler 1 ½ - 2 timer på stuen. Ring og aftal tidspunkt for første dag, ud fra dit barns soverytme.
  2. dag forlænger vi tiden, du og dit barn spiser med til frokost. Du forlader dit barn i 5 – 10 min, så barnet lærer, at du kommer igen, når du går.
    Det er vigtigt at sige ordentligt farvel, hver gang.
  3. dag skal dit barn spise med uden dig, du går 1 – 1 ½ time, vi aftaler, hvornår du kommer igen.
  4. dag skal dit barn spise og sove i vuggestuen, vi aftaler hvornår du kommer og henter.
  5. dag gentager vi gårsdagens forløb.

Anden uge:
Nu er det tid til at barnet skal være alene i vuggestue. I afleverer og går, en hurtig aflevering er bedst. Hvis dit barn græder, ringer vi til dig og fortæller om det går godt. Barnet spiser leger og sover her, vi aftaler hvornår I afhenter, barnet skal have korte dage denne uge, bedsteforældre må også gerne hente tidligt.

Tredje uge:
Vi forventer at jeres barn er kørt helt ind, det er altid godt for jeres barn indimellem at have korte dage.

AULA 

Hent AULA forældre appen ved brug af MitID. Alt kommunikation foregår på AULA. Det er her i melder jeres barn syg eller på ferie, personalet skriver hvad der sker i Ulvemosehuset og hvor I kan se fotos. Det er her I kan skrive sammen med personalet på stuen og de andre forældre, det er ligeledes her tilmelding/framelding i forbindelse med ferie kommer, samt invitationer til arrangementer i institutionen, her findes også diverse dokumenter.

Vores tid skal primært bruges sammen med jeres børn og opdateringer/fotos på AULA tager desværre tid væk fra jeres børn. Vi gør vores bedste for som minimum at give et par ugentlige stikord på AULA, som I kan bruge til at tale med jeres børn om deres dag/uge i Ulvemosehuset.  

SKIFTETØJ

Det er jer, der holder øje med, om der mangler skiftetøj, om det er den rigtige størrelse, om det passer til årstiden og som tjekker, om der er bleer til hele dagen (hvis relevant).

Skriv tydeligt fornavn i tøjet og andre ting, dette er en kæmpe hjælp!

I KASSEN PÅ BADEVÆRELSET

2 bodystockings med lange ærmer
2 bluser
2 bukser
2 par strømpebukser
Bleer i kassen på badeværelset, gerne en ½ eller hel pakke, husk at fylde op hver dag. Almindelige bleer – ikke ”up and go”, da vi så skal have alt tøjet af børnene og det tager længere tid.
Flere sutter med navn.
En nusseklud/bamse, også selv om jeres barn ikke bruger det.

PÅ GARDEROBEPLADSEN

Hjemmesko
Flyverdragt/jakke/termotøj alt efter årstiden.
Udesko, som sidder fast.
Elefanthue og vanter.
Ekstra elefant hue efter årstiden tynd eller tyk og vanter + en ekstra til at sove med. 
Regntøj og gummistøvler, når jeres barn er sikkert gående.
 
Når dit barn kommer i vuggestue om vinteren er det godt, hvis det har strømpebukser på inden under bukserne, da det kan være koldt på vores gulv.
Af sikkerhedshensyn må der ikke være snore i tøjet eller benyttes halstørklæder og smykker. 
Der må heller ikke ligge plastikposer i garderoben eller andre steder.

AFLEVERING

Det er vigtigt, at I føler jer velkomne om morgenen og vi kan tage godt imod jeres barn. Nogle børn har svært ved at sige farvel og græder. Vi er her for at tage imod og trøste. I er altid velkomne til at ringe og høre, hvordan det går, hvis I føler at afleveringen var svær. 
Lad være med at snige jer ud, for hvis I pludselig er væk, får jeres barn brug for at holde øje med jer hele tiden. Sig derfor altid farvel til jeres barn, så barnet ved hvornår I går.
Husk altid at sige goddag og farvel til en medarbejder.

FROKOSTORDNING/MADPAKKE

Vi har frokostordning fra Fru Hansens kælder, hvor der bliver serveret varmt mad 3 gange om ugen og rugbrødsmadder 2 gange om ugen. Jeres barn skal have en frugtmadpakke med til kl. 13.30. Skriv tydeligt navn på madkassen og læg den i køleskabet.
Hvis dit vuggestuebarn spiser grød eller drikker modermælkserstatning, kan det i starten også være godt at have grødpulver med – den slags man rører op med varmt vand samt modermælkserstatning i papkarton, som er blandet og bare skal hældes på sutteflaske.

SOVE

I starten er det godt at have noget hjemmefra; en pude/dyne/betræk, som dufter af hjemme.
Vi har barnevogn og krybbe samt sengetøj og barnevognssele til jeres barn - om vinteren en sovepose og ekstra tæppe. 
Når jeres barn bliver ca. 2 år sover det inde i puderummet i en seng.

SUT

Når barnet er 0 – 2 år må det bruge sut, som det vil og har brug for, fra 2 – 3 år må barnet bruge sut, når det sover. Når barnet starter i børnehave, skal det være afvænnet sut. Dette er en proces som sker over tid og i samarbejde med jer.

SOLCREME

Lige så snart UV-index er 3 og derover skal jeres barn have solcreme på. Barnet skal have solcreme på hjemmefra og vi giver barnet solcreme på efter frokost.

DAGENS AKTIVITETER

Vi holder samling mellem kl. 9.00 og kl. 9.30, hvor vi synger, spiser lidt frugt og drikker vand – kom derfor stille ind.
kl. 9.30 starter dagens aktiviteter: Ture ud af huset, kreative/sproglige/motoriske aktiviteter på stuen eller i haven - det er rart for barnet at være med fra starten.
Af sikkerhedshensyn modtager vi ikke børn udenfor lågen, når vi skal på tur. Jeres barn kan i stedet afleveres til personalet i huset.

LÆRINGSREDSKABER

Vi arbejder med Mad mod, Læse Leg, Børns leg, Børneyoga, Krop og Bevægelse, Fri for mobberi, Natur, Udeliv og Science, som redskaber til at dække alle læreplanstemaerne. Læs mere herom i Ulvemosehusets Læreplan, som kan findes på AULA. 

TURE 

Vi tager på ture i lokalmiljøet så tit vi har mulighed for det. Vi er tæt på skoven med bakker og lejrpladser, havnen hvor vi fanger krabber og ser på, at bådene bliver hejst i vandet og grønne områder så som Karen Blixens park og Rungstedgård med store trampoliner, som vi bruger så ofte vi kan. Vi har 2 Christiania Bikes som vi bruger til ture i nærmiljøet.
Vi er så heldige, at vi i UMH har to Christiania cykler med motor, så vi kan komme lidt længere væk på vores ture. Vi har hjelme til alle børn og voksne.
Vi må ikke modtage børn når vi er på tur, aflever barnet i huset til dem der er der.

AFHENTNING

Vi må ikke udlevere børnene til andre end forældrene, medmindre andet er aftalt med jer. Husk derfor altid at give besked, hvis der er andre som henter og skriv det i AULA – skriv hvem det er, hvad tid og om vi skal hjælpe.
Hvis der er en, som altid må hente barnet, uden at vi skal have besked hver gang, sig det til os og noter det i AULA under ”komme/gå” modulet.
Indgang og udgang foregår igennem haven.

Ved indgangsdøren står en kasse med blå overtrækssko. Tag dem på inden i går ind på stuen, hvis det er dårligt vejr. Der er ligeledes håndsprit-dispensere, som skal benyttes for at minimere sygdomme. Vask altid jeres barns hænder når I kommer om morgenen.

Vi henstiller til at mobiltelefoner er lydløse i institutionen.

SYGDOM

Skriv i AULA, når jeres barn er syg, så tidligt som muligt på førstedagen. Efterfølgende noteres hver morgen og hvis barnet fortsat er sygt, når I ikke længer gør dette, bliver det automatisk raskmeldt.
Syge børn må ikke modtages i institutionen dels for at beskytte det syge barn, dels for at undgå smitte til de andre børn og personalet.

For at barnet kan være i institutionen, skal barnet være feberfri og almenstilstanden således, at barnet kan deltage i dagens aktiviteter både ude og inde. 
Barnet skal være feberfri i 24 timer hjemme, inden det møder ind i institutionen igen.

Hvis jeres barns sygdom smitter, skal I kontakte os og fortælle om sygdommen, således vi kan informere i AULA omkring den pågældende sygdom.

Hvis jeres barn bliver sygt, mens det er i Ulvemosehuset, kontakter vi jer. Jeres barn skal hentes hurtigst muligt efter, at I er blevet kontaktet. Det er jeres ansvar, at personalet altid har opdaterede telefonnumre (i AULA), således at I kan kontaktes.
Vi giver ikke medicin. Kun lægeordineret, livsnødvendig medicin kan der dispenseres for.

Vi følger sundhedsstyrelsens retningslinjer, som kan downloades og hedder ”Smitsomme sygdomme hos børn og unge” 

FRIDAGE

Ved fridage er det vigtigt, at I giver besked ved at skrive det i AULA. Ulvemosehuset er jeres barns ”arbejdsplads”, hvor det udvikler sig socialt, sprogligt, personligt og motorisk. 

Vi som personale er til for at børnene trives og sammen med jer sikre os at de udvikler sig. 
Samarbejdet med jer er vigtigt, da vi i fællesskab understøtter jeres barns trivsel og udvikling bedst muligt. Vi vil gerne have hverdagen til at fungere og hænge bedst muligt sammen, hvilket I som forældre kan hjælpe med ved at informere os om f.eks. fravær. 

FØDSELSDAGE

Jeres barns fødselsdag vil vi gerne fejre sammen med jer i Ulvemosehuset. I kommer med enten boller med smør eller frugt til ca. 16 børn. I vuggestuen holder vi fødselsdagen kl. 9 med fødselsdagssang og flag.  Vi kommer ikke hjem til fødselsdag, men vil rigtigt gerne komme en anden dag og lege i haven.

FORÆLDRESAMTALER

Når jeres barn starter, bruger vi de første par dage til at tale sammen om barnet. I kan altid bede om en samtale og vi kan bede jer om en samtale, når det er relevant. Dette er for at bruge resurserne bedst muligt. Vi bruger gerne tid på at have garderobesnakke med jer, sådan at det handler om lige nu og her og hvad vi kan gøre i dag. Hvis vi så finder ud af, at det vil være godt med en længere samtale, aftaler vi det. 

FOTO

Som forældre må I kun tage fotos af jeres eget barn i Ulvemosehuset, men ikke af de andre børn. De fotos vi tager i hverdagen, lægger vi på AULA, de kan downloades indtil jeres barn stopper i Ulvemosehuset.

I ER ALTID VELKOMNE TIL AT SPØRGE

Jo mere i fortæller os, jo bedre kan vi samarbejde med jer om jeres barn. Ligeledes vil vi spørge jer og sige til, hvis vi har bekymringer eller andet omkring jeres barn.
Vi glæder os til et super godt samarbejde.

DAGENS RYTME I VUGGESTUEN

Kl. 7.15 Ulvemosehuset åbner, vuggestuebørn og børnehavebørn møder ind i vuggestuen. Vi starter stille og roligt, vi snakker sammen om hvad vi har oplevet i går eller i weekenden. Store og små leger sammen.

Kl. 8.00 Børnehavebørnene går op i børnehaven.

Kl. 9.00 – 9.30 Vi holder samling i vores spisestue for mariehøns og i aktivitetsrummet for sommerfugle, hvor børnene får et stykke frugt og en glasvand. Vi siger godmorgen til hinanden, synger navnesangen eller synger sange fra vores sangkuffert.

Kl. 9.35 Dagen aktivitet starter – aktiviteterne er enten alders opdelte eller blandede. 

Kl. 10.30 Vi spiser frokost i spisestuen, maden kommer fra Fru. Hansens kælder og bliver tilberedt af vores køkkendame Gabriella. Vi spiser i fire grupper, hvor hver gruppe har deres egen mad. Vi snakker om maden og alt hvad dette indebærer, vi arbejder med ”Mad mod”, hvor det vigtigste mål er, at børnene får kendskab til mange forskellige madtyper og får en god madkultur.

Kl. 11 – 11.30 Når børnene er færdige med at spise, går de ind på legestuen, hvor en voksen læser og leger med børnene.

Kl. 11 – 12 Børnene bliver skiftet, øver sig på at tage tøjet af selv og gå på wc, når de er parate til det. Børnene bliver puttet i barnevogne. Børn over 2 år bliver puttet i soverummet, hvor de falder i søvn til klassisk musik. 

Kl. 12.30 – 14 Børnene vågner lige så stille fra lur, vi hygger os på stuen, snakker sammen, læser bøger, tegner eller leger med legetøjet.

Kl. 13.40 Børnene får deres medbragte madpakker. Her taler vi om familien, søskende og venner, (hunden), hvem som henter og hvad der er i madpakken. 

Kl. 14 – 16.45Nogle børn spiser madpakker, mens andre er i gang med at lege. Hvis vejret er godt, går vi ud i haven eller hygger inde med bøger og div. legetøj.

Kl. 16.45 (fredag kl. 16) Lukker vi og siger tak for en dejlig dag og på gensyn i morgen.

Vi har tre børnehavestuer – Grævling, Egern og Spætte.
Når jeres barn starter i Ulvemosehuset er kodeordet god tid. Jeres barn vil få en nemmere start og vil hurtigere blive tryg ved at være her. Der er vigtigt, at en af jer er her den første dag og vi snakker sammen om barnet. Vi glæder os meget til at tage imod jeres barn og til samarbejdet med jer.

AULA 

Hent AULA forældre appen ved brug af NemID. Alt kommunikation foregår på AULA. Det er her i melder jeres barn syg eller på ferie, personalet skriver hvad der sker i Ulvemosehuset og hvor I kan se fotos. Det er her I kan skrive sammen med andre forældre, invitationer kommer og tilmelding /framelding i forbindelse med ferie og her ligger dokumenter. AULA kan med fordel tilgås via browser der giver bedre overblik end mobil-appen.

Vores tid skal primært bruges sammen med jeres børn og opdateringer/fotos på AULA tager desværre tid væk fra jeres børn. Vi gør vores bedste for som minimum at give et par ugentlige stikord på AULA, som I kan bruge til at tale med jeres børn om deres dag/uge i Ulvemosehuset.  

OVERGANG FRA VUGGESTE TIL BØRNEHAVE

Vi kender jeres barn, inden han/hun starter i børnehaven – det er godt og dejligt både for jeres barn, jer som forældre og os som personale.
En gang om ugen, i måneden op til start i børnehave, vil jeres barn med en kendt voksen fra vuggestuen, være med til morgensamling, formiddagsaktivitet og eventuelt frokost i børnehaven. Jeres barn vil være i samme gruppe, med samme voksen og børn ved hvert besøg.

DE FØRSTE DAGE

Det er vigtigt for os, at jeres barn føler sig tryg og klar til at komme i børnehave. På den baggrund tager vi opstarten stille og roligt og i det tempo jeres barn har brug for. Nogen børn vil for eksempel gerne afleveres i vuggestuen i begyndelsen, det må I meget gerne, vuggestuen vil følge jeres barn op, når det er klar.

I skal kontakte børnehavepersonalet for en rund tur i børnehaven og en snak. Hvis I har brug for et møde, kan vi evt. tale sammen over telefonen.

AFLEVERING

Det er vigtigt, at I føler jer velkomne om morgenen og vi kan tage godt imod jeres barn. Nogle børn har svært ved at sige farvel og græder. Vi er her for at tage imod og trøste. I er altid velkomne til at ringe og høre, hvordan det går, hvis I føler at afleveringen var svær. 
Lad vær med at snige jer ud, for hvis I pludselig er væk, får jeres barn brug for at holde øje med jer hele tiden. Sig derfor altid farvel til jeres barn, så barnet ved hvornår I går.
Husk altid at sige goddag og farvel til en medarbejder.

LÅGEN

Børnene må ikke selv åbne lågen eller klatre på den. 
Husk at lukke lågen ordentligt

MØDETID

Fra kl. 7.15 – kl. 9.00 står der personale klart til at tage imod dit barn, herefter er personale og børn i gang med aktiviteter, det er ærgerligt, hvis den voksen skal gå fra aktiviteten og børnene.

GARDEROBEN

Garderoben giver ofte udfordringer for både børnene, jer og os. Vi har brug for jeres hjælp for at kunne styre alle de ting, der skal være i garderoben
Når I hænger barnets tøj i garderoben, vil vi bede jer om at skiftetøj lægges i barnets kasse, at overtøj hænges så det er nemt for barnet selv at få fat i og at der ikke er mere tøj end barnet har brug for – sørg for at tjekke hvad der eventuelt mangler og om skiftetøjet stadig passer. 

Husk altid navn i alt tøjet - mange af børnene har ens især overtøj og fortøj

SKIFTETØJ

Det er jer, der holder øje med, om der mangler skiftetøj, om det er den rigtige størrelse, om det passer til årstiden og som tjekker, om der er bleer til hele dagen - hvis relevant.

Hvis jeres barn stadig bruger ble, skal disse også lægges i barnets kasse i garderoben, medbring bleer med snip og ikke buksebleer, da disse kræver at barnet skal have både bukser, underbukser og/eller strømpebukser af. 
Vi vil i øvrigt appellere til, at I så vidt det er muligt, forsøger at barnet bliver ble fri inden start i børnehaven. Vi har ikke samme toiletforhold som vuggestuen og er ikke gearet på samme måde til bleskift, pottetræning og lignende.

Vi er meget ude, og vejret kan sagtens skifte karakter i løbet af dagen. Så hvis man er kommet i børnehave om morgenen i gummistøvler, kan det sagtens blive varmt og solrigt om eftermiddagen, og så er sandaler dejligt. Så husk derfor forskelligt tøj til forskelligt vejr. Husk også en trøje, der kan være inde under regntøjet.

Vi vil gerne bede om at jeres barn ikke har bodystocking på men undertrøje og -bukser, når de starter i børnehaven. Vi prøver at gøre børnene selvhjulpne og det er meget svært med en bodystocking.
TURTASKE
Vi vil gerne bede om, at barnet har en turtaske i garderoben. Det er vigtigt, at tasken er tilpasset jeres barn og må meget gerne kunne lukkes/klikkes foran, da dette sikrer at tasken sidder godt og behageligt, dette er især vigtigt, når vi er på længere ture. I tasken må I meget gerne lægge et sæt skiftetøj og eventuel ble - Husk også navn i tasken.  

SIKKERHED

Af sikkerhedshensyn må der ikke være snore i tøjet eller benyttes halstørklæder og smykker. 
Der må ikke ligge plastikposer i garderoben eller andre steder.

PÅ STUEN

Børnehavebørnene er opdelt på 3 stuer Grævlingestuen, Egernstuen og Spættestuen. Alle børn må imidlertid rigtig gerne lege på tværs af stuerne - når der er tid til det, vi er ofte på ture sammen og alle er på legepladsen samtidig. Børnene må også meget gerne få besøg af en ven fra vuggestuen.

SAMLING

Vi holder samling med børnene, vi taler om hvordan man er gode venner. Disse møder bliver afholdt ud fra vores fri for mobberi kuffert. Denne kuffert indeholder billeder og små historier om venskab og drilleri.

DAGENS AKTIVITETER

Vi holder samling mellem kl. 9.00 starter dagens aktiviteter: Ture ud af huset, kreative, sproglige, motoriske aktiviteter på stuen eller i haven - der er rart for barnet at være med fra starten.

SKOLEBØRN

De kommende skolebørn starter i skolegruppe 1. maj, som de skal starte året efter. Der er skolegruppe en formiddage om ugen, hvor de kommende skolebørn øver forskellige opgaver efter temaer.

LÆRINGSREDSKABER

Vi arbejder med Mad mod, Læse Leg, Børns leg, Børneyoga, Krop og Bevægelse, Fri for mobberi, Natur, Udeliv og Science, Oplevelsesture og kulturture i lokalmiljøet som redskaber til at dække alle læreplanstemaerne. Læs mere herom i Ulvemosehusets Læreplan, som kan findes på AULA. 

TURE 

Vi tager på ture i lokalmiljøet så tit vi har mulighed for det. Vi er tæt på skoven med bakker og lejrpladser, havnen hvor vi fanger krabber og ser på, at bådene bliver hejst i vandet og grønne områder så som Karen Blixens park og Rungstedgård med store trampoliner, som vi bruger så ofte vi kan. Vi har 2 Christiania Bikes som vi bruger til ture lidt længere væk. Vi har hjelme til alle børn og voksne.

Vi må ikke modtage børn når vi er på tur, aflever barnet i huset til dem der er der.

BÅLHYTTEN

Vi har en dejlig bålhytte, som vi gerne bruger. Vi laver som oftest noget spiseligt på bålet, dog mest smagsprøver. 

LEGETØJSDAG

I børnehaven har vi legetøjsdag om fredagen. Der medbringer alle børn et stk. legetøj. Til morgensamlingen får børnene mulighed at vise legetøjet frem og fortælle om det. Alle andre dage skal børnene lade deres legetøj blive hjemme. 

FROKOSTORDNING/MADPAKKE

Vi har frokostordning fra Fru Hansens kælder, hvor der bliver serveret varmt mad 2 gange om ugen og rugbrødsmadder 3 gange om ugen kl.11.00. Jeres barn skal have en madpakke med til kl. 14.00. Skriv tydeligt navn på madkassen og læg den i køleskabet, som står lige når I kommer op ad trappen. Madkassen skal indeholde mad som mætter, der er længe til aftensmad.

MIDDAGSLUR

De børn der har behov, kan komme i puderummet og sove mellem kl. 12-14. Når børnene begynder at have mindre behov for søvn, anbefaler vi at man gradvis nedtrapper. F.eks. at man sover man.- ons.- fre. i et par uger, dernæst tir.- tors. i nogle uger, for til sidst at stoppe helt.

SUT

Når barnet starter i børnehave, skal det være afvænnet sut. Dette er en proces som sker over tid og i samarbejde med jer. En sut i munden hindrer social interaktion med andre børn som voksne, det hindrer at barnet får trænet og brugt sit sprog mm.

SOLCREME

Lige så snart UV-index er 3 og derover skal jeres barn have solcreme på. Barnet skal have solcreme på hjemmefra og vi giver barnet solcreme på efter frokost.

AFHENTNING

Vi må ikke udlevere børnene til andre end forældrene, medmindre andet er aftalt med jer. Husk derfor altid at give besked, hvis der er andre som henter og skriv det i Aula – skriv hvem det er, hvad tid og om vi skal hjælpe.
Hvis der er en, som altid må hente barnet, uden at vi skal have besked hver gang, sig det til os og noter det i Aula under ”komme/gå” modulet.
Indgang og udgang foregår igennem haven.

Ved indgangsdøren står en kasse med blå overtrækssko. Tag dem på inden i går ind på stuen, hvis det er dårligt vejr. Der er ligeledes håndsprit-dispensere, som skal benyttes for at minimere sygdomme. Vask altid jeres barns hænder når I kommer om morgenen.

Vi henstiller til at mobiltelefoner er lydløse i institutionen.

LEGEAFTALER

Dette er det magiske ord, specielt i børnehaven, det er her I som forældre kan gøre en kæmpe forskel for jeres barn, legeaftalen kan vare 1 time og det er rigtigt godt at drikke kaffe med forældrene til barnet. Vores hus er kendt for at alle kender hinanden. Man lærer hinanden at kende på en anden måde, ved at være en til en, børnene glæder sig hele dagen og leger sammen, herved kan barnet skabe nye relationer.

SYGDOM

Ring til os eller skriv det i AULA så tidligt som muligt på førstedagen, hvis jeres barn bliver hjemme på grund af sygdom.
Syge børn må ikke modtages i institutionen dels for at beskytte det syge barn, dels for at undgå smitte til de andre børn og personalet.
For at barnet kan være i institutionen, skal barnet være feberfri og almenstilstanden således, at barnet kan deltage i dagens aktiviteter både ude og inde. Barnet må ikke være forkølet eller hoste.
Barnet skal have en feberfri i 24 timer hjemme, inden det møder igen af hensyn til dets velbefindende.

Hvis jeres barns sygdom smitter, skal I kontakte os og fortælle om sygdommen, således vi kan informere i AULA omkring den pågældende sygdom.
Hvis jeres barn bliver sygt, mens det er i Ulvemosehuset, kontakter vi jer. Jeres barn skal hentes hurtigst muligt efter, at I er blevet kontaktet. Det er jeres ansvar, at personalet altid har opdaterede telefonnumre i AULA, således at I kan kontaktes.
Vi giver ikke medicin. Kun lægeordineret, livsnødvendig medicin kan der dispenseres for.
Vi følger sundhedsstyrelsens retningslinjer, som kan downloades og hedder ”Smitsomme sygdomme hos børn og unge”

FRIDAGE

Ved fridage er det vigtigt, at I giver besked ved at skrive det i Aula. Ulvemosehuset er jeres barns ”arbejdsplads”, hvor det udvikler sig socialt, sprogligt, personligt og motorisk. 

Vi som personale er til for at børnene trives og sammen med jer sikre os at de udvikler sig. Samarbejdet med jer er vigtigt, da vi i fællesskab understøtter jeres barns trivsel og udvikling bedst muligt. Vi vil gerne have hverdagen til at fungerer og hænge bedst muligt sammen, hvilket I som forældre kan hjælpe med ved at informere os om f.eks. fravær. 

FØDSELSDAGE

Jeres barns fødselsdag vil vi gerne fejre sammen med jer. I kommer med enten boller med smør, frugt eller en kagemand. Men ikke yderligere slik. I børnehaven holder vi fødselsdagen kl. 14 med fødselsdagssang og flag.  Vi kommer ikke hjem til fødselsdag, men vil rigtigt gerne komme en anden dag og lege i haven.

FORÆLDRESAMTALER

Når jeres barn starter, bruger vi de første par dage til at tale sammen om barnet. I kan altid bede om en samtale og vi kan bede jer om en samtale, når det er relevant. 
Dette er for at bruge resurserne bedst muligt. Vi bruger gerne tid på at have garderobesnakke med jer, sådan at det handler om lige nu og her og hvad vi kan gøre i dag. Hvis vi så finder ud af, at det vil være godt med en længere samtale, aftaler vi det. 

FOTO

Som forældre må I kun tage fotos af jeres eget barn i Ulvemosehuset, men ikke af de andre børn. De fotos vi tager i hverdagen, lægger vi på AULA, de kan downloades indtil jeres barn stopper i Ulvemosehuset.

I ER ALTID VELKOMNE TIL AT SPØRGE

Jo mere i fortæller os, jo bedre kan vi samarbejde med jer om jeres barn. Ligeledes vil vi spørge jer og sige til, hvis vi har bekymringer eller andet omkring jeres barn.
Vi glæder os til et super godt samarbejde.

DAGENS RYTME I BØRNEHAVEN

Kl. 7.15 Ulvemosehuset åbner, vuggestuebørn og børnehavebørn møder ind i vuggestuen.
Vi starter stille og roligt, vi snakker sammen om hvad vi har oplevet i går eller i weekenden. Store og små leger sammen, gyngen er fremme, der bliver lavet huler, lagt puslespil og lavet perler. Det er rart at se sine venner igen. 

Kl. 8.00 Vi går op i børnehaven eller ud i haven.

Kl. 9.00 Vi følger vores uge- månedsprogram frem til frokost.

Kl. 11.00 Vi spiser frokost – personalet læser en historie eller sludrer med børnene om løst og fast.

Kl. 11.30 – 12.00 Vi rydder op, tager overtøj på og gør klar til legepladsen. Sovebørn puttes.

Kl. 12.00 – 14.00 Vi er på legepladsen.

Kl. 14 – 16.45
Så er det tid til madpakker, vi hygger på stuerne, eller i haven, fortsætter måske noget der ikke blev færdig tidligere på dagen, leger og børnene bliver hentet.

Dette årshjul arbejder man med i forhold til barnets alder og kompetencer, det hele kan laves på alle niveauer. Læreplanerne indgår i det hele på alle planer.

JANUAR

Læse Leg - Vi arbejder med forskellige Læse Legs historier, som er valgt på baggrund af børnenes alder og gruppesammensætning, vi tager på biblioteket
Vinter - Vi laver fuglekugler og undersøger hvilke fugle vi har i vores have, hvad de hedder, hvad de spiser, hvor de eventuelt kommer fra og måske er på vej hen. Vi laver forsøg med vand og is, varmt og koldt og leger med og i sneen. 

FEBRUAR 

Musikforløb - Fastelavn - Vi maler fastelavnstønder, lave pynt til ophæng, masker og holder fastelavnsfest fredagen før fastelavnssøndag. Vi giver sunde godteposer.

MARTS 

Påsketema - vi fortæller om, hvorfor vi holder påske. 
Vi laver pynt til ophæng, klipper gækkebreve, sår karse og dagen før påskeferien, spiser vi påskefrokost og får forhåbentligt besøg af påskeharen, som måske lægger små påskeæg i haven.

APRIL 

Natur - Vi vil på forskellige måder arbejde med emner omkring naturen og dyrene i Danmark.
Vi vil blandt andet bruge det materiale, vi har modtaget fra Naturstyrelsen.

Afslutning for skolegruppen - Sidste dag skolegruppen har i børnehaven, holder afslutning for alle børnehavebørn og tilslut forældrene, hvor de får et diplom.

MAJ 

Køkkenhaven - Vi sår og forspirer, passe haven og bedene og snakke om ”fra jord til bord”. 
Bondegårdstur - Vi køre med bus og besøger ”Bedstemor Anns” bondegård. 
Blomsterfest - Børnene medbringer hver især en plante/blomst, som de planter sammen med deres forældre, forældrene har kage med, vi giver saftevand, kaffe og te, forældre har kage og boller med

JUNI 

Karen Blixens – sansetur i haven
Havnen - Vi laver projekt omkring stranden og havnen, vi tager på havnen og fisker krabber. 
Sankt Hans – Med bål og pølsehorn, Vi elsker vort land, Lille Peter edderkop, Heksemutter.
Is bilen kommer
Den vilde sommer uge 25, 26,27, 28 og 31 – der arrangeres forskellige aktiviteter, det kan være kartoffelløb, støvlekast, forhindringsbane, tromme-stop dans, bladtryg, naturbingo, find to ens, skattejagt, vandkunst på lærred (vandpistol), kartoffeltryk, sæbebobler, tattoo, gæt en smag, hårdekorationer, flettebob, natur mindfulness, gæt en duft, sansesti, vanddag, m.m.

JULI 

Den vilde sommer – fortsætter aktiviteter. Vi skal hygge os på legepladsen – lege med vand, spise af vores køkkenhave, vi skal på ture og nyde vores nærområde.

AUGUST 

Mad mod, fra have til mave - står i madens tegn. Vi arbejder med mad mod, vi finder inspiration i mad mod kassen. Vi skal høste fra vores køkkenhave, plukke hyldebær og lave hjemmelavet saft. Vi undersøger mad, laver mad og spiser mad.
Høstfest - Vi skal forberede Høstfest 1. september. Børnene synger 4 sange,  der er kagebord, ansigtsmaling, snobrød på bål, børnene dækker op med blomster og fine due. Forældrene har kager med, vi laver kaffe, te og saftevand.

SEPTEMBER 

Kunstprojekt - Vi skal arbejder med forskellige materialer og udtryksformer, vi vil forberede børnene på turen til Louisiana og arbejde videre med indtrykkene fra turen. 
Louisiana - De ældste børn vil få et 2 timers kursus om Asger Jorns farve univers på Louisiana. Vi vil efterfølgende holde udstilling.

OKTOBER 

Legeforløb – vi skal lege anderledes lege, nye lege og gamle lege. Halloween - Vi klipper og klistrer Halloween pynt, udhuler græskar, læser uhyggelige historier og afslutter, med en uhyggelig Halloweenfest i kælderen. Vi laver sunde godteposer.

NOVEMBER 

Yoga forløb – der bliver arbejdet intensivt med yoga.
Æbleskiver på bål for alle
Jul - Forberedelser til julemåneden slut november
Vi klipper julepynt, pynter op til jul, øver julesange og begynder så småt på julegaverne til forældrene. Lave en egen julekasse til hver stue.

DECEMBER

Julemåned - vi fortsætter det vi startede på i november.
Juletræ – der kommer et lille juletræ til hver stue, som børnene pynter.
Julekalender – denne er forskellig fra stue til stue.
Lucia - skolegruppen øver Lucia og går optog den 13/12 – vi invitere børnenes familier kl. 8.30 til Lucia og morgenmad.
Rungsted kirke – besøge præsten og kirken -  evt. en lille julegudstjeneste.
Spiser risengrød – vi spiser masser af risengrød til frokost.
Finde julemanden – kommer på besøg med sunde godter.

I Ulvemosehuset indd og sprog:rages børnene i nærværende samtaler med fokus på 5- turtagninger i spisesituationen, i garderobesituationen og til samlingen og i de aktiviteter som børnene indgår i.

LæseLeg: Vi læser en bog for en eller flere af børnene. Vi kigger børnene i øjnene og taler med barnet/ børnene om bogen, med fokus på 5- turtagninger og fokusord.

Vi spiller billedlotteri. I billedlotteri tager den voksne et kort og henvender sig til barnet der har billedet af kortet på sin plade. Den voksne skjuler kortet i hånden for derefter at fortælle at det er en ting som man kan kaste med eller sparke til. Det er rundt m.m. Barnet skal så sætte ord på hvad det er for en ting, der er på kortet som den voksne har og som er på barnets plade. 

Der bliver fortalt eventyr for børnene og dernæst fortæller de hinanden eventyr, med små eventyrs træfigurer. 

Der rimes på rim.

Aktiviteterne vil styrke børnenes ordforråd, sprogforståelsen, opbygningen af sætninger og styrke deres kommunikative evner og lære dem at rime.
Forslag til hjemmeaktiviteter, som kan styrke jeres barns sproglige udvikling og som I forældre kan gøre sammen med jeres barn.

I 20-30 minutter hver dag laver en af jer forældre sprogaktiviteter med jeres barn.

Jeres barn inddrages i nærværende dialoger med fokus på 5- turtagninger. Anvend HV- spørgsmål i dialogen med jeres barn.

LæseLeg/dialogisk oplæsning: Læs bøger for jeres barn. Se vedlagte vejledning.

Spil billedlotteri med jeres barn.

De rim som vi rimer på, sender vi med, når vi sender dokumentationen på AULA, for hvad vi har beskæftiget os med i ugens løb, som I hjemme kan rime på.

Billedbøger med situationsbilleder; På biblioteket kan I finde billedbøger med situationsbilleder som i kan snakke om og som udvider jeres barns ordforråd.
Spørg evt. bibliotekaren, som kan hjælpe jer med at finde nogle gode bøger.
Aktiviteterne vil styrke jeres barns ordforråd, sprogforståelsen, opbygningen af sætninger og styrke jeres barns kommunikative evner og lære jeres barn at rime.
LæseLeg

Totte er lille
Anvend gerne 2-3 uger på hver bog. Der er sikkert mange ord der er svære at forstå og som i skal bruge noget mere tid til.
Første gang læser i bogen, uden at I taler om bogen. Barnet lytter og ser billeder.,

I læser bogen igen. Barnet skal nu have lov til at spørge ind til hvad der foregår i bogen. Der vælges nogle ord ud som der tales om
 som f.eks. lille/stor, blød/hård m.m. Vis barnet hvad der er lille/stor, blød/hård m.m.

I læser bogen for 3die gang. Barnet spørger ind til hvad der foregår i bogen. 
Der vælges nye ord ud og også gerne de samme ord som i allerede har talt om, for at barnet får en succes-oplevelse af at kunne mestre ordenes betydning.
Lad barnet finde en ting der er f.eks. lille og stor og ting der er bløde og hårde. Lad barnet fortælle om hvad der sker i bogen og ha´ sammen en dialog med fokus på 5- turtagninger. Anvend HV- spørgsmål i dialogen med barnet.

Læs bogen igen og gentag det der er skrevet i.

God læselyst til Jer

Ulvemosehuset
Ulvemosen 5, 2960 Rungsted Kyst

Telefon: 48 49 00 79
ulvemosehuset@horsholm.dk